maanantai 4. elokuuta 2014

Viimeiset päivät Råslättissa ja Suomeen paluu

Hei kaikki!

Tässä nyt juon Cokis Cherryä ja tätä blogiani porukoiden keittiön pöydän ääressä kirjoittelen. Ruotsin maisemat ovat vaihtuneet tutumpiin suomalaisiin, vaikka fiilikset ovat vielä sekavat. Tuntuu oudolta olla takaisin täällä ja Nokialla vanhempieni luona asun vielä tämän elokuun Uuno-kissani kanssa, niin en nyt oikein tiedä mitä pitäisi tuumata... mutta ainakin äitini on iloinen kun sai minut tänne ja takaisin Suomeen! Tuntuu et olis kamalasti tekemistä ja asioita pyörii päässä, haluaisi nähdä kavereita jne... mut väsyttää! Ja ehkä paras nyt ottaa ihan rauhassa... kun vahingossa pakkasin tämän helteenkin sieltä etelämmästä mukaan! :o

Viime tiistai oli viimeinen päivä uusien kansainväisten kavereiden kanssa Råslättissa. Iltapäivällä lähdimme rannalle ja viihdyimmekin järvessä, jopa 45 minuuttia! :) Rantailun jäljeen nautimme yhdessä nyyttäri henkisen  illallisen, hyvää ruokaa oli taas tarjolla. Seurassamme oli myös mukava perhe, jolla oli parivuotias lapsikin meitä ilahduttamassa. Ilallisen jälkeen kuitenkin jätimme perheen iltapuuhiinsa ja jatkoimma toiseen kämppään pelailemaan suomalaisen suklaan, porkkanoiden ja kuivattujen luumujen kera. Ai niin, pop corniakin oli, mutta ne pääsi palamaan mikrossa sen verran pahasti, ettemme sitten maustaneet niitä niin sen sijaan maistoin yhden ystävän kanssa maustetta porkkanan kanssa! :) hah hah haa! toisten ihmetellessä vieressä, mutta pitihän sitä jotain erikoista tehdä viimeisen yhteisen iltamme kunniaksi! :)

Keskiviikkona porukat löysivät yllättävän hyvin perille Råslättiin, vaikka eihän matka vaikea ollutkaan. Veinkin heidät sitten lounaalle mahtavien maisemien ääreen Tabergille, vähän yli 300 metrin korkeuteen. Sitten pulahdimme uimaan ja jätskin jälkeen lähdimme asuinalueen esittelykierrokselle. Sen jälkeen söimme yhdessä ihanaa kanasalaattia Tinnin ja Nissen (joiden luona asuin) kanssa. Näinä päivinä sain kokemusta tulkkina toimimisesta ja aluksi se ei ollut helppoa. Unohdin et mun piti kääntää, kun eihän tuo toinen ymmärrä! lol :) Mut kivaa oli ja me selvittiin (mä selvisin). Mun illallisen syöminen vaan kesti tosi kauan, kun piti puhua koko ajan, niin etten meinannut ehtiä syödä :) Tässä vielä vähän maisemia sieltä lounas paikalta...

Torstaina tutustuimme kaupungin pääpuistoon, johon myös pari ystävääni tulivat mukaan.

Puistossa oli joitain eläimiä sekä niin sanottu ulkoilma museo, joka tarkoitti vanhoja rakennuksia. Tuohon yhteen pääsi sisään ja siellä oli oikein oppaitakin kertomassa, miten rikas perhe oli asunut siellä 400 ja 300 vuotta sitten. Heillä oli myös Raamatun henkilöitä ja kertomuksia seinillä koristeena.

Ja tietty sieltä oli myös hienot maisemat keskustaan ja Vätternille :) Kuvassa todiste, että vanhempani olivat oikeasti paikan päällä käymässä ;) Puistosta jatkoin vanhempieni kanssa keskustaan  vähän shoppailemaan ja lounastamaan intialaiseen ravintolaan. Ruoka oli taas kerran hyvää, mutta myös edullista sekä palvelu mahtavaa, kun tuore leipä tarjoiltiin lämpimänä pöytään! Lounaan jälkeen halusin vielä saada kuvia tuosta hienosta keskustan sillasta. Sitten oli tarkoitus levätä rannalla, uida ja pikniköidä, mutta tuulinen ja pilvinen ilma muutti Vätternin rannalla käynnin nopeammaksi. Päivän loppu huipennuksena kävimme vielä ostamassa rakkaalle kissalleni 10 kilon kuivaruoka säkin, kun Suomesta ei sellaisia saa ja kyllähän siinä säästöäkin tuli. Kätevää, kun vanhempani tulivat hakemaan minua autolla, niin pystyin tuomaan paremmin vähän tuliaisia (suklaata ja esim. kaneli näkkileipää) sekä halpaa teetä ensi talveksi :)

Perjantaina lähdimme aamusta kohti Tukholmaa, mutta pydähdyimme jo melko pian tutustumaan Grännaan, tuohon suureen turistikohteeseen. Vaikka se onkin vain pieni kylä, mutta turisteja riitti!! Ensin rappuja pitkin taas maisemia ihailemaan (kaksi kuvaa yläpuolella) ja sitten shoppailemaan aitoja Polka karkkeja (kaksi kuvaa alapuolella), joiden tekoa saattoi ihailla paikan päällä. Myös näkkäri leipomosta tarttui pari pakettia parhaimpia makuja mukaan. Sielläkin sai katsella leipurin työtä ja maistaa joka sorttia... niitä riittikin... oli vaikeuksia niin polka-karkkien kuin näkkärinkin osalta valita, mitä ostaa runsauden pulan iskiessä! Polkkien perinteisin väri on punavalkoinen, mutta mä halusin ehdottomasti maistaa myös joitain muitakin makuja :)

Hellettä riitti niin, että hyvän lounaan syötyämme pulahdimme vielä Vätterniin ennen useamman tunnin ajomatkan aloittamista. Se ajomatka ei sitten sujunutkaan niin helposti, mitä yleensä on tottunut ja olisi voinut kuvitella, kun koko matka oli moottoritietä. Matkaamma hidasti mm. asfaltin uusiminen... ja vaikka olin varannut ylimääräistä aikaa niin fb:n kautta pyydetyistä rukouksista huolimatta emme ehtineet pe illan laivaan. Onneksi Jumala oli kuitenkin varannut sokeriksi pohjalle sen, ettei meidän  tarvinnut paljoa maksaa uudesta laivamatkasta la aamuna! Saimme vaihdettua edellisillan varauksen uuteen laivaan. Mutta uskon, että rukouksistanne oli silti apua nimittäin tähän la aamun laivaan saimme viimeisen mahdollisen autopaikan! Jouduimme jännäämään melkein koko check in ajan, että mahdummeko mukaan. Kiitos rukouksista! <3

Selvisimme siis kommelluksista huolimatta takaisin ehjinä Suomeen la iltana. Mun vapaa-aika täällä ei taida olla niin mielenkiintoista, että siitä tätä blogia päivittelisin, mutta kun saan tutkimusta ja raportteja eteenpäin jossain vaiheessa, niin sitten taas päivitän jotain ;) ja tuntuu hassulta, kun ei tartte enää ajatella et kello on tunnin enempi Suomessa, ku mitä mulla kun päivitän tätä blogia :)

Rukoustuelle on edelleen tarvetta, että saan raportit ja tutkimuksen loppuun sekä tää mun palautuminen tänne Suomeen on kans rukousaihe. Myös taloudellista tukea otetaan edelleen vastaan. OM maksaa mulle kaiken mun viitteellä laitetun tuen, vaikka menisi tarvittavan määrän yli. Mutta nyt en tiedä ennen kuin puolessa välissä tätä kuuta, paljonko tukea on tullut, kun OM:n ihmiset palaavat lomiltaan. Enkä vielä usko, että tarvittava tuki olisi kasassa, joten tässä maksutiedot:
Danske Bank (tilinro): FI63 8000 1201 5560 90
Viitenumero: 900 106 8 (TÄRKEÄ, JOTTA TUKESI TULEE PERILLE!)
Saaja: Operaatio Mobilisaatio ry (Keräyslupa: 2020/2012/3768)
Tarve tuelle on edelleen, mutta saan tietää päivitetyt tiedot seuraavan kerran vasta elokuun puolivälissä.